LWS 6 – ZUBR
Lws 6 – Żubr – wirtualna rekonstrukcja / virtual reconstruction zapomniany bombowiec – forgotten bomber
Geneza projektu rekonstrukcji / The genesis of the reconstruction project
Podczas wdrażania bardziej zaawansowanych technik modelowania 3d – szukałem tematu lub obiektu, który mógłby posłużyć do testowania i nauki nowych technik pracy. Zbiegiem okoliczności działania te nałożyły się na zainteresowanie moich synów sklejaniem modeli samolotów. Uznałem więc, że idealnym obiektem to tego typu działań byłby samolot.
Nie chciałem budować modelu samolotu, dobrze znanego, czy też zachowanego. Pomyślałem o czymś bardziej interesującym – i przypadkowo trafiłem na zdjęcia samolotu, który był nietypowy. Początkowo zainteresowanie jako ciekawym obiektem technicznym, świadectwem polskiego przedwojennego wzornictwa przemysłowego i myśli technicznej, przerodziło się w fascynującą i pochłaniającą podróż w czasie. Poznawanie historii powstawania samolotu okazało się równie ciekawe jak sam samolot. W pewnym momencie praca i temat pochłonął cały zespół tak bardzo, że ilość opracowanych materiałów i nakłady na ich opracowania nasunęły pomysł, by wyjść poza ramy wewnętrznego projektu i stworzyć mini wirtualne muzeum poświęcone największemu polskiemu przedwojennemu bombowcowi LWS-6 – Żubr.
The genesis of the reconstruction project
During the implementation of more advanced 3D modeling techniques – we were looking for an interesting subject, an object that could be used to test and learn new work techniques. Coincidentally, these activities have contributed to my son’s interest in making models – and so I thought that the ideal model would be an airplane model.
We didn’t want to build a model of a well-known or preserved airplane. We thought about something more interesting – accidentally we found pictures of the plane, which was not typical. Initially, interest as a technical object turned into a fascinating and absorbing journey in time. History of airplane development turned out to be as interesting as the plane itself. At some point, work and subject absorbed us so much that the number of materials developed and the time dedicated for their development have given us the idea to publish our work – and create a mini virtual museum dedicated to the largest Polish pre-war bomber LWS-6 – Zubr.
Założenia i uwarunkowania / Guidelines and conditions
Projekt ten należy przede wszystkim traktować jako działanie w obszarze grafiki 3d (bardziej niż aspekcie historycznym) – niemniej jednak staraliśmy się możliwie wiernie trzymać dostępnych materiałów i odwzorować w wierny sposób oryginał.
Bazowaliśmy na ogólnie dostępnych rysunkach technicznych, niestety rysunki te mają charakter poglądowy, nie są autentyczną dokumentacją techniczną co pozostawia pewien margines interpretacji, lub niepowiedzenia. Dostępne zdjęcia samolotu prezentują samolot w różnych wersjach rozwojowych, nie ma pełnej dokumentacji technicznej, ani fotograficznej danego modelu wariantu samolotu. Stare zdjęcia nie oddają wszystkich szczegółów i informacji na temat wyglądy tego samolotu.
Celem było stworzenie modelu dającego realne ogólne wrażenie, przy całej świadomości pominięcia pewnych szczegółów, których nie byliśmy w stanie odwzorować przy dostępnych zasobach, czasu i materiałów wyjściowych. Zapraszamy do wirtualnego spaceru i podróży w czasie.
This project should first of all be treated as an action in the area of 3d graphics (more than the historical aspect) – nevertheless, we tried to faithfully keep the available materials and reproduce the original in a precise way.
We based on publicly available technical drawings, unfortunately, the drawings are not accurate. They are not authentic technical documentation and this leaves some margin of interpretation or non-disclosure. The available photos of the aircraft present the airplane in various development versions, there is no full technical documentation or photographic documentation of a given variant model. Old photos do not give away all the details and information about the appearance of this aircraft.
The goal was to create a model that gives a real overall impression, with the whole awareness of omitting some details that we were not able to reproduce with available resources, time and historical materials. Enjoy a virtual walk and travel in time.
Wirtualny spacer / Virtual tour
Wirtulany spacer został opracowany w technologii stereoskopowych panoram sferycznych. Najbardziej najbardziej efektownie prezentuje
się przy pomocy gogli VR.
The virtual tour was developed in the technology of stereoscopic spherical panoramas. The most impressively presents using VR goggles.
Poniżej link do spaceru / Below is a link to a virtual walk
http://labmondo.pl/zubr/tour.html
QR kod umożliwający szybkie włączenie prezentacji na smartfonie / QR code allowing quick access on your smartphone
Galeria
Podstawowe fakty: / Basic data:
Podstawowe dane:
Oznaczenie LWS 6 – wersja bombowa / bomber version
Ilość wyprodukowanych egzemplarzy / Number of produced planes : 15
Parametry wersji LWS – 6 w konfiguracji bombowej – wariant podstawowy
Parameters of the LWS – 6 version in the bomb configuration – basic variant
Rozpiętość skrzydeł / Wingspan : 18,5 [m]
Długość/ Length : 15,4 [m]
Wysokość/ Height : 4 [m]
Powierzchnia nośna/ Wing area : 49,5 [m2]
Prędkość maksymalna/Maximum speed: 330 km/h – na wysokości/at high altitude 3400 [m]
Pułap /Ceiling : 6200 [m]
Zasięg / Range: 1250 [km]
Oznaczenie LWS 5 – wodnosamolot (nigdy niedokończony prototyp / projekt koncepcyjny) /seaplane (never completed prototype / conceptual design)
https://docplayer.pl/40315300-Samolot-bombowy-lws-6-zubr.html
Historia Samolotu LWS 6 ,, Zubr” / History
Projekt samolotu LWS 6 Żubr bazował na projekcie pasażerskiego PZL-30. Żubr był największym przedwojennym Polskim samolotem bombowym. Prototypy samolotu zostały zbudowane w Warszawie początkowo na Lotnisku Mokotowskim(mieszczącym się na terenie dzisiejszego Pola Mokotowskiego), a później w zakładach na Okęciu. Prototyp samolotu został oblatany w 1936 roku. Samolot do produkcji seryjnej został skierowany do Lubelskiej Wytwórni Samolotów (wcześniej Zakłady Plage – Laśkiewicz).
The design of the LWS 6 Żubr aircraft originated on the PZL-30 passenger project. Żubr was the largest Polish bomber before the war. The prototypes of the aircraft had been originally built in Warsaw at Mokotow Airport (located in today’s Pole Mokotowskie), and later at the Okęcie Airfield plants. The prototype of the aircraft had been flown in 1936. The plane for serial production had been directed to the Lubelska Wytwórnia Samolotów (formerly Zakłady Plage – Laśkiewicz).
Konstruktorem samolotu był inż. Zbysław Ciołkosz. Projekt rozwojowy samolotu LWS Żubr był rozwijany, jako alternatywny dla słynnego ,,Łosia”. Prace rozwojowe przebiegły mozolnie. Przyjęte założenia techniczne okazały się w momencie rozpoczęcia prac przestarzałe, podczas prac pojawiały się liczne przeszkody techniczne, które powodują, że w ocenie historyków lotnictwa samolot jest oceniany jako nieudany.
The constructor of the plane was Ing. Zbysław Ciołkosz. The development project of the LWS Żubr airplane had been developed as an alternative to the famous PZL 37 “Łoś”. Development work had been laborious. The adopted technical assumptions proved to be obsolete when the works started, during the works, there were numerous technical obstacles, which caused that in the opinion of aviation historians the plane is considered as unsuccessful.
Nie zmienia to faktu, że samolot jest niezwykle interesujący. Był największym przedwojennym polskim bombowcem i obiektywnie bardzo ambitnym projektem.Samolot nigdy nie został oficjalnie zaprezentowany – do dnia dzisiejszego zachowało się niewiele fotografii. Stąd pomysł na cyfrową rekonstrukcję. Naszą wyobraźnię szczególnie pobudziła romantyczna wizja wodnosamolotu.
It does not change the fact that the plane is extremely interesting. It was the largest pre-war Polish bomber and objectively very ambitious project. The aircraft has never been officially presented – few photographs have survived to this day. This encouraged us to digital reconstruction. The reconstruction of a seaplane was very tempting.
Samolot LWS 6 Żubr jest świadectwem epoki dwudziestolecia międzywojennego – ciekawa jest historia jego powstania i przeciwności losu z jakim musieli się mierzyć jego konstruktorzy.
The LWS 6 Żubr airplane is a testimony to the interwar period – the history of its creation and the adversities with which its constructors had to face is fascinating.
Opracowanie
architekt Piotr Skorupski
Wirtualny spacer hangar/ Virtual tour hangar
Skrócona wersja/ Short version
Poniżej link do spaceru / Below is a link to a virtual walk
http://labmondo.pl/zubr2/tour.html
Wirtualny spacer lot/ Virtual tour in the Air
Skrócona wersja/ Short version
Poniżej link do spaceru / Below is a link to a virtual walk
http://labmondo.pl/zubr3/tour.html
Nota prawna:
Projekt rekonstrukcji i wirtualnego spaceru wykonał zespół Labmondo i Studia Architektonicznego Piotra Skorupskiego 2018-2019 – Wszelkie Prawa Autorskie Zastrzeżone – wykorzystywanie prezentowanych materiałów na stronie tylko za zgodą – autora.
The reconstruction and virtual walk project was done by the Labmondo and Piotr Skorupski Architectural Studio 2018-2019 – All Copyright Reserves – use of the materials presented on the site only with the permission of the author.